teisipäev, 1. juuli 2008

8. päev: Fusch – Hochtor – Pasterze - Heiligenblut

Tänane päev oli ikka raske küll. Grossglockner Hochalpenstrasse ei ole naljaasi.
Hochtori kuruni, kõige kõrgema kohani, läheb tee 24,8 km ülesmäge, vahepeal on 1,3 km langust. Fuschist Hochtorini s.o. 813 m-st kuni 2504 m-ni jõudmiseks kulus meil koos puhkepausidega 7 tundi. Hommikul teele asudes jäi autosid järjest vähemaks ja üha rohkem nägime jalgrattureid ja mootorrattureid. Meie füüsilise vormi juures tuli meil enamasti jalgratast käekõrval lükata. Teised vennad punnisid meist ikka sõites mööda. Aga tuleb arvestada, et meil olid maastikurattad (ca 15 kg) ja kummalgi 15-20 kg kottides. Teised sõitsid oma 5-10 kiloste maanteerataste ja ilma kottideta. Ega meiesuguseid matkajaid ei näinudki. Põhiliselt sõidetakse siin ratastega üles ja siis mõnuga alla tagasi. Aga kohtasime ka selliseid, kes meie moodi ratast käsitsi lükkasid. Ilm oli palav ja meil kulus oma 8 liitrit vett ära. Lisaks oli meil turgutuseks kaasas purk spordijoogi pulbrit ja šokolaadi.
Esimese peatuse tegime Ferleitenis, kus mootorsõidukitega sõitjad peavad oma kukrut kergendama, kui tahavad üles sõita. Edasi pressisime väikeste puhkepeatustega. Tee ääres on rohkesti taskuid, kus saab hinge tõmmata teisi segamata. Mida kõrgemale, seda järsumaks tõusud lähevad. Aga vaated on fantastilised – paremal pool Ferleiteni org, vasakul ja ees lumelaikudega mäed ja mida ülespoole, seda rohkem õitsvaid lilli. Pikema peatuse tegime Fuscher Törlis (2428 m). Siin on suur parkimisplats, mis on mootorratturite trehvamispunkt ja püstitatud mälestussammas hukkunud tee-ehitajaile. Siit võib üles ronida ka Edelweissspitzele (2572 m), millest meie loobusime. Fuscher Törlist läheb tee veidi allamäge kuni Fuscher Lake järvekeseni, aga seda on ainult 1,3 kilomeetrit. Edasi tuleb jällegi kõvemini pedaale vajutada või jalgsi käia. Teadsin, et peale Hochtori algab langus. Varsti paistiski tunnelisuu. Sõitsime tunnelist läbi, aga võta näpust – tee läks ikkagi ülesmäge. Peale kaardi uurimist selgus, et see pole mitte Hochtor, vaid vahepeal on veel Mittertörli tunnel ja tuleb veel 130 m ülespoole ronida. No lõpuks jõudsime Hochtorini (2504 m), mille juures tee ääres oli suur lumesein. Hochtoris lõpeb Salzburgi liidumaa ja teisel pool tunnelit olime juba Kärnteni liidumaal. Nüüd oli juba lõbu allamäge kihutada, ainult soojemad riided tuli selga panna. Lõbu sai aga varsti otsa, sest meil oli kavas käia ära Pasterze liustiku juures Kaiser-Franz-Josef-Höhes. Selleks tuli jällegi ca 10 km ülesmäge sõita. Lõpupoole jätsime jalgrattad umbes 200 m allpool tee äärde ja ronisime otse mäkke üles. Mäenõlval nägime eemalt arglikke ümisejaid, kes teistele vilega märku andsid, et mingid jobud tulevad nende idüllilist rahu segama. Ronisime ähkides üles. Siin on rajatud suured parkimisplatsid ja vaatetorn ja restoran ja poed. Et aeg oli juba hiline, oli rahvast vähe. Siit rinnatiselt avanes vinge vaade liustikule ja Grossglocknerile (3798 m). Kahjuks oli palju pilvi ja mägi oli nähtav vaid ajuti. Rinnatise all kalpsasid ringi ümisejad. Need olid siin palju julgemad ja vahtisid üles, kas keegi neile midagi söödavat puistab.Ümisejad ja liustik ja Grossglockner nähtud, ronisime alla tagasi ja nüüd kihutasime mõnuga mäest alla Heiligenbluti poole. Ühe joogipeatuse ajal läks minu rattal esikumm vussdi! tühjaks. Õnneks ei juhtunud see sõidu ajal, kui kiirus oli ligi 50 km/h. Vahetasin sisekummi ära, ei viitsinud parandama hakata. Aga meie uus pump keeldus kummi täis pumpamast. Kuidagi sain mingi õhu sisse, aga sisuliselt tühja esikummiga sõitsin edasi. See tekitas küll juhtimisprobleeme, aga otse ja mäest alla ei olnud viga. Heiligenblutis nägime all jõe ääres kämpingut, kuid sinna saamiseks tuli külast ligi 2 km välja sõita, et üle silla saada ja siis jälle tagasi.
Jõudsime kämpingusse Grossglockner (15.70 €) hilja ja läks juba hämaraks. Olime ikka päris väsinud ja sõime õhtust kämpingu restoranis. Mmm! - õlu ja Jägerschnitzel ja Topfenstrudel. Kämpingu peremees käis head isu soovimas ja küsimas, kas on ikka hea.


View Larger Map

Kokkuvõte päevast:
Teekonna algus 7:43
Kestis 12h 20 min
Teekonna lõpp 20:03
Madalaim punkt 830 m
Kõrgeim punkt 2 504 m
Kokku laskumisi 1 997 m keskm. 18 m/min
Kokku tõusu 2 443 m keskm. 6 m/min
Jalgrattasõitu 56 km
Puhas sõiduaeg 5 h 41 min
Keskm. kiirus 9,78 km/h
Max. kiirus 56,45 km/h

0 comments: