esmaspäev, 8. september 2025

25. päev. Turany – Ružomberok - Liptovská Kokava

Teele kell 8:01

Vahemaa 80 km, kokku 1 703 km

Aeg teel 9:25, rattasõit 5:17

Rattasõidu keskmine kiirus 15 km/h

Tõusu 675 m, langust 563 m


Täna nägin Stankovany külas esimest korda traditsioonilist slovaki ehitusstiili.

Majad paiknevad külades piki peatänavat tihedalt üksteise vastas.
Ružomberoki linn oli algul päris kole. Paneelmajade linnaosa
ja siis rohkelt lagunenud tehasehooneid.
 Kesklinn seevastu kena. Künka otsas linnavalitsus ja kirik
 ning kohaliku kultuuritegelase Andrej Hlinka mausoleum.
Edasi jäi teele Bešeňová travertiini ehk allikalubja leiukoht. 
Maastik läks huvitavamaks. Chočski kõrgustik,
 Liptovská Mara – veehoidla,
 künkad, 
põllud ja mäed. 
Tee ääres oli tagurpidi maja nagu Tartu oma.
Liptovský Mikuláš on kena linn. 
 Siis läks keerulisemaks. Ümberringi kogunesid äikesepilved 
ja tee hakkas ka ülesmäge minema. Ööbimiskohaks valisin Liptovská Kokava külas Jana minikämpingu. See asub küla servas maja hoovis. Saksa keelt rääkiv perenaine Jana võttis lahkelt vastu. Algatuseks pakkus pitsikese kanget kohaliku napsu. Nüüd jõudiski äike kohale. Ei jõudnud telki üles panna ja istusin katusealuses varju all ja ootasin saju lõppu. See aga ei tulnud ega tulnud. Jube külm hakkas. Siis tuli Jana ja pakkus ööbimist õue peal olevas majakese, kus allkorrusel oli köök ja sanitaarruumid ning ülakorrusel kaks toakest. Vabandas küll, et need on segamini ja korrastamata. Aga sobis hästi. Saingi kuiva ja sooja elamise ja voodi magamiseks. Köögis istusid slovaki mehed ja võtsid napsu. Pakkusid mulle ka pitsi kanget ploomiviina ja saingi sooja naha vahele. Vihma aga sadas poole ööni.

pühapäev, 7. september 2025

24. päev. Považská Bystrica – Žilina - Turany

Teele kell 7:36

Vahemaa 75 km, kokku 1 623 km

Aeg teel 8:10, rattasõit 4:32

Rattasõidu keskmine kiirus 17 km/h

Tõusu 439 m, langust 343 m


Sõit jätkus piki kanalit. Tundub, et sotsialismiajal ehitatud teed ja tööstused ja majad jäid 30 aastaks hooletusse ja hakkasid lagunema. Alles nüüd hakatakse uuesti parandama ja uusi ehitama. Mahajäetud tööstushooneid, söötis maad ja lagunenud teid on väga palju.

Põhja poole liikudes muutus maastik kenamaks ja külad – linnad korrastatumaks. Teele jäi Žilina linn. 
Siinne kirik ja raekoda. 

Lõunaks väsisin ära. Eilne pikk sõit veel jalgades. Plaanitud 45 km asemel valisin 14 km sõitu veel. Nähtavale ilmusid Malá Fatra - Väike Fatra mäed. 

Sõit ikka kanali ääres.
 Turany linnakese ääres oli viisakas jalgratturite puhkekoht.

Jäin paigale Trusalová autokämpingus. Hinnaks ainult 9 €, aga täitsa korralik kämping. Õhtul läks päris jahedaks.